Per Xavi García <xavi800>(Tàrrega) Fisioterapeuta
Tot aquell atleta que es vol prendre al 100% la seva salut, es indispensable la realització correcta de l'activitat
Per aconseguir bons resultats en l'atletisme el que es premia són les qualitats físiques dels individus, les característiques de l'entrenament, la motivació, la regularitat en l'entrenament, i la sort o el respecte en vers les lesions. Si aquesta última no es compleix, som pell.
Quants cops s'han perdut una competició o han rendit menys del que s'esperava per algun problema de lesions?
Segurament que tots s'han trobat afectats algun cop en aquestes situacions. El millor que existeix és la prevenció.
En condicions normals cada múscul, cada òrgan, cada sistema... del nostre cos té una funció molt específica, tot esta programat de tal forma que no falli res, que tot funcioni a la perfecció, si som tant perfectes perquè existeixen les lesions?
Esta molt clar que porta el cos al límit ens aporten tots aquests problemes, a part també influeix la biomecànica de cada persona, de cada moviment...
El que volem aconseguir en aquestes línies es que estiguin el mínim de temps possible lesionats o si més no evitar complicacions en els entrenaments o competicions.
A continuació els enumero tota una sèrie de mesures que s'haurien de complir. Pot semblar tot molt típic i segurament atletes amb experiència sabran perfectament el que han de fer, però molts cops mai es compleix. Per això tota la pauta següent esta dedicada a tots els populars, que molts cops no tenen cap tipus d'assessorament. He preferit fer tota una enumeració en comptes de redactar-ho, ja que així ho tindran més clar.

- Realitzar sempre un bon calentament previ. Mai val allò d'anar amb preses i deixa el calentament a banda.
- Si s'ha de realitzar entrenaments de curta durada, els escalfaments han de ser més intensos, passa el mateix en èpoques o en dies que fa més fred.
- En dies de fred es recomanable entrenar amb malles.
- Si està poc entrenat, o ha tingut una lesió no intenti fer el que feia quan estava en forma, adapta l'activitat a les seves condicions i edat.
- Utilitzi la tècnica adequada per a cada especialitat, una mala execució i males postures et pot comportar altres problemes.
- Noti les seves sensacions, escolti el seu cos. No corri amb dolor.
- No realitzi estiraments abans del l'escalfament, primer exercici suau aeròbic.
- Realitzi exercicis de recuperació i d'estirament desprès de cada sessió d'entrenament.
- No faci estiraments amb excés, no arribar al punt de dolor, només ha de notar tensió. El múscul l'ha d'estirar fins trobar una barrera motriu, aquesta és una sensació de tensió que apareix quan el múscul no es pot estirar més, és una sensació no dolorosa. Al arribar a la barrera motriu es para, mantindrem la posició durant 7-10 segons, en el que anirà disminuint la tensió i podrà aprofitar per avançar cap a una altra barrera motriu. Aquesta seqüència s'ha de repetir 2-3 cops. L'estirament serà progressiu i poc a poc. Per tant no val allò de : ”venga tiene que notar que tire!!! El dolor es psicológico, que tire más!” Repeteixo l'anterior no ens val.
- Eliminar les contractures musculars mitjançant estiraments i massatges. Els recomano que es posin en mans de bons fisioterapeutes esportius.
- El cos necessita dies de descans, no el podem sotmetre a cargues molt fortes durant un llarg període. Tampoc hem de fer entrenaments dels campions olímpics, els entrenaments han de ser personalitzats i amb objectius assolibles, no impossibles.
- Si creu que pot haver patit una lesió, vagi a un especialista per a que l'avaluí. No forci.
- Si ha sofert un esguinç encara que sigui lleu també s'hauria de posar en mans de professionals especialitzats, ja que així evitaria futurs esguinços i li farien el tractament ideal per a una recuperació del 100%. Molts cops es sol conviure amb esguinços mal curats,
- Si realitza peses o estiraments realitzar-ho tant en la part esquerra com dreta del nostre cos i en la mateixa duració - intensitat.
- Sempre que sigui possible ha de córrer sobre superfícies el menys dures possibles, ja que tindrà menys impacte sobre les articulacions. És premia la gespa, i el pitjor es córrer per superfícies asfaltades.
- Utilitzi el calçat adequat per a cada practica esportiva. També ha de porta la talla adequada.
- Es recomanable comprar les bambes al final del dia, ja que al llarg del dia el peu augmenta lleugerament de tamany. Si utilitza plantilles podològiques se les ha d'emprovar amb el calçat que es vol comprar.
- Les ungles han d'estar curtes i rectes, per evitar problemes molests, sobretot les dels peus.
- Al aixecar pesos i altres activitat, asseguris d'estar amb l'esquena recta . Eviti corbes indegudes.
- Eviti transformar els entrenaments en competicions. Sobretot aquells d'alta intensitat, passar el mateix en el gimnàs.
- Vigili els errors de la petjada, la correcta es fa amb la part externa del talo i sortint amb externa del metatars, abans del primer dit (el gros). SI creu que la teva petjada es incorrecta posis en mans d'un bon especialista.
- Instal·lacions en bones condicions tant en el tema d'il·luminació com de materials...
|